Nu ben jij wéér degene die aan de bel trekt en er daarmee voor zorgt dat de vergadering gepland wordt. Zo vaak heb je het gevoel dat de afdeling niet draait zonder jou, want iedereen lijkt steken te laten vallen. Mensen komen afspraken niet na, doen niet wat ze beloven en leveren hun materialen nauwelijks op tijd aan. Het maakt je bekaf dat jij de enige bent die zich inzet en zich wél verantwoordelijk voelt voor de taken.
Het beste uit jezelf en anderen
Jouw verantwoordelijkheidsgevoel maakt dat je zorgzaam bent, met hart voor de zaak werkt en gedreven bent om het beste uit jezelf en anderen te halen. Ook ben je behulpzaam, waar er een gat valt, stap je er graag in om dit op te vullen. Zo zorg je ervoor dat er zo min mogelijk fouten worden gemaakt en dat de kwaliteit van het werk hoog ligt. Maar ondanks dat er positieve kanten zitten aan een groot verantwoordelijkheidsgevoel, kleven er ook nadelen aan wanneer dit doorschiet.
Frustraties en schuldgevoel
Als je een te groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt, dan gaat dat vaak gepaard met stressklachten. Want het kost natuurlijk veel mentale en fysieke energie wanneer je andermans werk moet controleren naast het uitvoeren van je eigen taken. Bovendien loop je het risico dat je daardoor met meer klussen komt te zitten dan je al hebt, omdat anderen weten dat jij het toch wel oplost. Daarbij komen ook nog eens de gefrustreerde gevoelens over de gebrekkige inzet van collega's en schuldgevoelens wanneer iets misgaat, want had jij dat niet moeten oplossen?
Onprettig voor omgeving
En vergis je niet, als je je te verantwoordelijk opstelt, is dat ook niet prettig voor je omgeving. Je denkt misschien dat anderen profiteren van jouw houding en het wel lekker makkelijk vinden, maar dat zijn aannames die doorgaans bepaald niet kloppen. Sterker nog, je collega's of werknemers kunnen zich betutteld voelen en het idee hebben dat je hen niet voor vol aanziet. Als je je te verantwoordelijk voelt, kan je daardoor over grenzen heengaan en hen werk afnemen dat ze zelf graag zouden doen. Daarmee sus je je eigen geweten. Maar realiseer je ook dat je daarmee in jouw behoeftes voorziet, want jij hebt gemoedsrust, maar daarmee die van de ander negeert.
Kwaliteit wordt valkuil
Kortom: je loopt je collega's voor de voeten. Want hoe kunnen zij laten zien dat ze de fouten heus wel opmerken, zich echt wel willen inzetten, best de communicatie willen verbeteren als jij die kans steeds voor hun neus wegkaapt? Natuurlijk, met de beste bedoelingen. Maar dat maakt het nog niet gewenst, voor beide partijen. Om te voorkomen dat je jezelf en anderen in de weg zit, én dat mensen mogelijk misbruik van jouw inzet kunnen maken, is het zaak bij jezelf na te gaan of jouw kwaliteit niet je valkuil is geworden.
Durf te kijken
Carina Braams, coach en eigenaar van Bramas Coaching gaat dit traject graag met je aan. 'Graag kijk ik met jou in de spreekwoordelijke spiegel. Als je durft te kijken en reflecteren op jezelf en je eigen gedrag, is dat een bijzonder vruchtbare voedingsbodem voor ontwikkeling. Wees daarbij niet bang om geconfronteerd te worden met de minder fijne kanten van bepaald gedrag. Het helpt je alleen maar voorwaarts, en kan een middel zijn om een prettigere, productievere en gezondere werkhouding te krijgen. Je hebt het in je, maar moet alleen nog leren het op de juiste manier in te zetten!'