Miscommunicatie – Contact

Miscommunicatie – Contact

Dit artikel is naar aanleiding van een aantal sessies met een paard en verschillende teams.

[sc:bold14]Contact[sc:bold]

Het is opvallend hoe vaak we spreken van miscommunicatie maar er zelden bij stilstaan hoe dit komt.
Er worden veel cursussen gegeven op gebied van communicatie. Hoe communiceren we, wat stralen we uit, hoe is onze non-verbale communicatie, enzovoort.

miscommunicatie

Naar mijn mening wordt er voorbij gegaan aan de eerste stap, nog voordat je gaat communiceren.
Die eerste stap is… contact. Echt daadwerkelijk contact! Contact is niet iets dat éénzijdig is. Contact moet van beide kanten komen. Als er geen contact van beide zijde is kan je ‘praten als brugman’ maar de boodschap komt niet over.
Het klinkt heel simpel en veel mensen zullen zeggen: Ja natuurlijk heb je contact. Helaas kan ik je vertellen dat in 90% van de gevallen er géén echt contact was.

[sc:bold14]Tips om contact te maken[sc:end]

[bullet_list class=”icon-chevron-right” color=”#55BAEC” size=”1x”]

  • Concentreer je op je gesprekspartner. Tegelijk iets anders doen helpt niet om contact te maken.
  • Zorg zelf dat je openstaat voor contact, probeer oordelende gedachtes uit je hoofd te weren.
  • Maak oogcontact.
  • Let op de lichaamshouding van de ander. Kopieer zelfs de houding. Dit versterkt het contact.
  • Bij twijfel, vraag of er aandacht/contact is of dat de ander eerst nog iets anders moet doen.

[/bullet_list]Vaak zie ik bij het spiegelen met het paard dat er vluchtig contact gemaakt wordt. Het is opvallend hoe vaak de daarop volgende opdracht mislukt.
Echt contact maken is een kwestie van aandacht en de tijd nemen.

[sc:blue_quote text=”Het grootste geschenk dat je iemand kan geven is oprechte aandacht.
auteur Richard Moss
“]

Dit artikel is ook te lezen op [sc:112werkforum]

Kijk voor meer informatie of beschrijving van cases op de facebookpagina of klik op het Facebook icoon.
Als je ook een sessie wilt meemaken; neem dan contact op via mail of telefoon.

Vertrouwen en leiderschap.

Vertrouwen en leiderschap.

Als ik weleens tijdens een leiderschapstraining vraag wat iemand een goede leider/manager maakt, komt vaak het woord ‘vertrouwen’ aan bod.

[plain_image alt=”Vertrouwen” w=”290″ h=”320″ align=”left” image=”/images/blog/scherpoog.jpg”]

[sc:bold14]Wederzijds vertrouwen[sc:end]

Graag wil de leidinggevende het vertrouwen kunnen hebben in de medewerkers dat het werk op die manier gebeurt zoals afgesproken. Men wil erop kunnen vertrouwen dat niemand de kantjes eraf loopt. Vertrouwen hebben dat het werk af is op de afgesproken tijd enz.

Maar andersom wil de manager ook graag dat hij/zij vertrouwd wordt. Dat er genoeg vertrouwen is om de opdrachten zonder twijfel uit te voeren, maar ook genoeg vertrouwen om met een probleem te komen en erop te vertrouwen dat het vertrouwelijk wordt behandeld.
Eigenlijk is vertrouwen een veelvuldig gebruikt woord.

Als er een goed wederzijds vertrouwen is, bespaart dit veel tijd en geld.

[sc:bold14]Vertrouwen in jezelf[sc:end]

In de leiderschapstrainingen met paarden kan je goed zien hoe belangrijk vertrouwen is om het paard in beweging te krijgen.
Het gaat hier dan om vertrouwen in jezelf én vertrouwen in het paard. (de medewerker)
In de kudde is het vertrouwen dat de paarden in elkaar hebben onvoorwaardelijk. Dit heeft de leidmerrie wel moeten verdienen en was niet in één keer daar. De merrie is een verstandig paard, dat weet wat er moet gebeuren (schaduw, meer gras, water) en leidt haar kudde daar naar toe. Ze vertrouwt erop dat de kudde haar volgt, ze hoeft niet harder te lopen. Ze hoeft niet alles te weten, ze moet alleen doen wat haar taak is en dat is de kudde naar de beste plekken leiden. Als zij er zelf geen vertrouwen in zou hebben dat ze dat kan, gaat geen paard haar volgen…

Wat kunnen we leren van de paarden?:

  1. Vergroot het vertrouwen in jezelf.
  2. Vergroot het vertrouwen in je team.
  3. Geef je team de tijd om hun vertrouwen te laten groeien.
  4. Geef het goede voorbeeld als leider zodat je team je kan volgen.

[sc:bold14] Vergroot het vertrouwen in je team.[sc:end]

Zorg er voor dat het team jou kan vertrouwen. Net als in de kudde moet de leidmerrie haar positie verdienen. Die positie krijgt ze bij de gratie van de kudde. Zij is rechtvaardig, duidelijk en neemt goede initiatieven plus beslissingen. Zij biedt veiligheid. Dit maakt haar aantrekkelijk om te vertrouwen.

[sc:bold14] Geef het tijd om het vertrouwen te laten groeien.[sc:end]

In dit geval geldt wel dat ” gemaakte beslissingen in het verleden een garantie zijn voor vertrouwen in de toekomst”.
Let wel dat er op de agenda van de leidmerrie niets staat over macht of status. Die heeft ze uiteindelijk wel maar dat is niet haar doel. Haar doel is de veiligheid van de kudde (team).

[sc:bold14] Geef het goede voorbeeld. [sc:end]

Als je vertrouwen geeft, zal je eerder vertrouwen ontvangen. Durf hierin het goede voorbeeld te geven.
De leidmerrie gaat ervan uit dat de kudde volgt met de leidhengst achteraan. Zij kijkt niet om of het wel gebeurt. Zij vertrouwt erop en durft haar leven hiervoor te geven.

[sc:blue_quote text=”Echt belangrijke mensen zijn mensen voor wie belangrijk zijn niet belangrijk is.
auteur onbekend
“]

ps.: Misschien interessant?! Deze zomer “zomer workshops” voor kinderen en volwassenen.

Dit artikel is ook te lezen op [sc:112werkforum]

Authenticiteit

Authenticiteit

[sc:bold14]Een goede leider kent zichzelf.[sc:end]

[plain_image alt=”Authenticiteit” w=”290″ h=”320″ align=”left” image=”/images/blog/kudde.jpg”]

Authenticiteit is een hot topic tegenwoordig. Vooral als het gaat om natuurlijk leiderschap.
De crisis zorgde voor een roep om ander gedrag van leidinggevende, nieuwe manieren van aansturen. Hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Want zorgt een authentieke leider echt voor betere prestaties van zijn team? (Als je naar Louis van Gaal kijkt zou je deze vraag met volmondig “ja” moeten beantwoorden). Uit onderzoek is inderdaad gebleken dat de teamleden bij een authentieke leider vaak bereid zijn om een stapje extra te doen, de gemiddelde team performance gaat omhoog en de waardering van de teamleden over de leider zijn beter.
Kortom uit onderzoek blijkt dat een authentieke leider een betere leider is, hij kent zichzelf en doet daar zijn voordeel mee binnen de organisatie.

Bij paarden is dit al veel langer bekend! Met name omdat dieren zich niet anders voor kunnen doen dan dat zij zijn. Daarom spelen we in op die authenticiteit bij ontwikkeling van natuurlijk leiderschap. Samen met het paard begeleiden we leiders om meer zelfinzicht te krijgen en daardoor betere prestaties.

De drie belangrijkste kernwaarde hierbij zijn “authenticiteit, vertrouwen en verbinding”.

[sc:blue_quote text=”Know Thyself.
tempel van Apollo
“]

Dit artikel is ook te lezen op [sc:112werkforum]

Goed leiderschap.

Goed leiderschap heeft niets te maken met slijmen of aardig gevonden worden. Een goed leider heeft leiderschap kwaliteiten (die je kunt leren), behandelt iedereen gelijk en houdt de manager-medewerker relatie in de gaten.
Natuurlijk leiderschap is te leren.
Hieronder volgen een paar tips die ik steeds toets en leer bij het spiegelen met paarden als het gaat om leidinggevende capaciteiten.
[plain_image alt=”natuurlijkleiderschap” w=”290″ h=”310″ align=”left” image=”/images/blog/natuurlijkleiderschap.jpg”]

[sc:bold14]VERTROUWEN[sc:end]

Als iemand eenmaal ingewerkt is om zijn taak uit te voeren, laat deze zijn taak dan uitvoeren zonder steeds te willen onderbreken, over te nemen of te controleren. Misschien gebeurt het op een iets andere manier dan dat jij het zou doen maar dat wil niet zeggen dat het minder goed of efficiënt is. Je zult de leid hengst in de kudde nooit zien controleren of de merrie’s de veulens goed verzorgen…
En het constant controleren van de medewerkers zorgt voor minder zelfvertrouwen en helpt niet om een eigen stijl te ontwikkelen.

[sc:bold14]DE KRACHT VAN DE INDIVIDU.[sc:end]

Leer het team kennen als individuen. Begrijp hun motieven, dat kan helpen met het aanpassen en aanmoedigen van de medewerkers. Hierdoor is het makkelijker om verbinding te maken met de persoon. Net als in een kudde met paarden zijn de individuen heel belangrijk. Ieder heeft zijn eigen rol en taak.

[sc:bold14]LOS PROBLEMEN SNEL EN DIRECT OP.[sc:end]

Als er zich een probleem voordoet, kraak iemand dan niet af. Ben eerlijk zonder onbeleefd of onnodig streng te zijn. Los het snel op en laat het daarbij. Bedenk wat het doel is van het team en het bedrijf. Het is tijdbesparend om het respect van de medewerkers niet te verspillen. En laat de klappen vallen waar ze horen te vallen.
Als er in het wild een jonge hengst de kudde merrie’s wil overnemen zullen de hengsten kort en hevig vechten. De rest van de kudde bemoeit zich er niet mee, de klappen vallen daar waar ze moeten vallen. Het gevecht is kort omdat er altijd gevaar op de loer kan liggen wat je niet ziet als je ruzie aan het maken bent. (mensen die weg lopen, kansen die gemist worden).

[sc:bold14]LEER TE LUISTEREN.[sc:end]

De medewerkers verdienen het om gehoord te worden als ze zich zorgen maken. Laat mensen hun verhaal afmaken. Denk niet dat je weet waar het overgaat voordat ze klaar zijn met praten.
Ben er met je volledige aandacht bij en probeer hun zorgen te begrijpen. Dat wil niet zeggen dat je het er mee eens bent. Misschien is het niet nodig om actie te ondernemen maar door alleen te luisteren voelen mensen zich gehoord en dat is belangrijk.

[sc:bold14]DEEL REGELMATIG COMPLIMENTEN UIT.[sc:end]

Aarzel nooit om een compliment te geven en te bedanken voor de inzet. Laat medewerkers weten hoe belangrijk ze zijn en dat je ze daarom waardeert. Ook naar klanten toe.

[sc:blue_quote text=”Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst.
— auteur onbekend
“]

Dit artikel is ook te lezen op [sc:112werkforum]

Natuurlijk management

Natuurlijk management

We zitten op dit moment in een tijd vol verandering. Alles gaat snel met heel veel input van alle kanten. Hierdoor moeten we mee veranderen. Ik heb soms het idee als je even de andere kant op kijkt, je al weer achter loopt.
De meeste mensen houden niet van verandering. Toch wil je de medewerkers meekrijgen. Hoe doe je dat dan? Je kan er voor kiezen om er hard aan te gaan trekken, boos worden, dreigen met ontslag of proberen mensen te dwingen.
De meeste managers vinden dat geen fijne methode.

Als we naar de paardenkudde kijken kunnen we misschien iets leren dat we kunnen gebruiken.

kuddeveulen

Paarden houden ook helemaal niet van veranderingen, toch overleven zij al zo’n zestig miljoen jaar de meest extreme veranderingen!

Paarden hebben een methode gevonden om op een effectieve manier met veranderingen om te gaan. In de natuur leven ze in een constant veranderende omgeving onder invloed van de seizoenen. Hierdoor hebben ze onder evolutionaire invloeden geleerd om met constante veranderingen om te gaan.

Paarden zijn zelfs zo goed geworden in omgaan met (extreme) veranderingen, dat ze zich prima kunnen aanpassen aan het leven in gevangenschap. In een omgeving waarin alles anders is dan in de natuur, lukt het paarden toch prima om zich aan te passen.

De leider van de paardenkudde gebruikt een methode om de andere paarden te motiveren die veel managers in organisaties ook nastreven. De baas zijn zonder dat je de baas hoeft te spelen, je gebruikt geen dwangmethoden.

In plaats daarvan wordt er gebruik gemaakt van een methode die ervoor zorgt dat de rest van de paardenkudde vrijwillig volgt. Deze methode is gebaseerd op psychologische principes, in plaats van op dwang.

Uit deze methode heb ik voor jou 3 succesfactoren geselecteerd die je direct kan toepassen op je eigen team.

1. Er is een gezamenlijk doel
2. Er is verbinding onderling
3. Er is aandacht voor ieder individu

[sc:bold14] Gezamenlijk doel [sc:end]

Bij paarden is dit de belangrijkste motivatie. Als kudde hebben ze een duidelijk gemeenschappelijk doel. Ze nemen ook gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor dat doel. Dat ontbreekt nog wel eens in de mensen wereld.
Als je een gezamenlijke doel hebt zullen mensen veel beter de veranderingen begrijpen en de noodzaak er van inzien.

[sc:bold14] Verbinding [sc:end]

Er is onderling een enorme verbondenheid en vertrouwen in de kudde.
Aan de verbondenheid en vertrouwen kan vaak nogal wat verbeterd worden binnen een gemiddeld bedrijf. Paarden doen dat door vriendschappen te sluiten en elkaar te helpen met het opvoeden van de veulens.
Binnen een afdeling kan er ook gezorgd worden voor meer betrokkenheid, elkaar steunen en het gezamenlijk organiseren van activiteiten.

[sc:bold14] Individualiteit [sc:end]

Het lijkt een tegenstelling dat je met een enorme verbondenheid ook nog aandacht moet hebben voor de individu. Binnen de kudde is daar ruimte voor. Ieder paard heeft zijn eigen plek en mag schitteren op die plek. Geen ander paard kan die plek innemen omdat ieder paard uniek is. Net als in de mensen wereld. Iedereen gaat anders met veranderingen om. Daar moet ook ruimte voor zijn en vanuit de directie moet er begrip voor zijn. Zodat ook iedereen individueel zich kan ontplooien.

Hoe leid jij je team? Wist je dat management niets met je team te maken heeft? In één dag kunnen we jouw leiderschapsstyle analyseren en verbeteren (indien nodig)

Neem contact op voor een vrijblijvende intake.

[sc:blue_quote text=”If you change the way you look at things, the things you look at change.
Wayne Dyer
“]