Goed leiderschap heeft niets te maken met slijmen of aardig gevonden worden. Een goed leider heeft leiderschap kwaliteiten (die je kunt leren), behandelt iedereen gelijk en houdt de manager-medewerker relatie in de gaten.
Natuurlijk leiderschap is te leren.
Hieronder volgen een paar tips die ik steeds toets en leer bij het spiegelen met paarden als het gaat om leidinggevende capaciteiten.
[plain_image alt=”natuurlijkleiderschap” w=”290″ h=”310″ align=”left” image=”/images/blog/natuurlijkleiderschap.jpg”]
[sc:bold14]VERTROUWEN[sc:end]
Als iemand eenmaal ingewerkt is om zijn taak uit te voeren, laat deze zijn taak dan uitvoeren zonder steeds te willen onderbreken, over te nemen of te controleren. Misschien gebeurt het op een iets andere manier dan dat jij het zou doen maar dat wil niet zeggen dat het minder goed of efficiënt is. Je zult de leid hengst in de kudde nooit zien controleren of de merrie’s de veulens goed verzorgen…
En het constant controleren van de medewerkers zorgt voor minder zelfvertrouwen en helpt niet om een eigen stijl te ontwikkelen.
[sc:bold14]DE KRACHT VAN DE INDIVIDU.[sc:end]
Leer het team kennen als individuen. Begrijp hun motieven, dat kan helpen met het aanpassen en aanmoedigen van de medewerkers. Hierdoor is het makkelijker om verbinding te maken met de persoon. Net als in een kudde met paarden zijn de individuen heel belangrijk. Ieder heeft zijn eigen rol en taak.
[sc:bold14]LOS PROBLEMEN SNEL EN DIRECT OP.[sc:end]
Als er zich een probleem voordoet, kraak iemand dan niet af. Ben eerlijk zonder onbeleefd of onnodig streng te zijn. Los het snel op en laat het daarbij. Bedenk wat het doel is van het team en het bedrijf. Het is tijdbesparend om het respect van de medewerkers niet te verspillen. En laat de klappen vallen waar ze horen te vallen.
Als er in het wild een jonge hengst de kudde merrie’s wil overnemen zullen de hengsten kort en hevig vechten. De rest van de kudde bemoeit zich er niet mee, de klappen vallen daar waar ze moeten vallen. Het gevecht is kort omdat er altijd gevaar op de loer kan liggen wat je niet ziet als je ruzie aan het maken bent. (mensen die weg lopen, kansen die gemist worden).
[sc:bold14]LEER TE LUISTEREN.[sc:end]
De medewerkers verdienen het om gehoord te worden als ze zich zorgen maken. Laat mensen hun verhaal afmaken. Denk niet dat je weet waar het overgaat voordat ze klaar zijn met praten.
Ben er met je volledige aandacht bij en probeer hun zorgen te begrijpen. Dat wil niet zeggen dat je het er mee eens bent. Misschien is het niet nodig om actie te ondernemen maar door alleen te luisteren voelen mensen zich gehoord en dat is belangrijk.
[sc:bold14]DEEL REGELMATIG COMPLIMENTEN UIT.[sc:end]
Aarzel nooit om een compliment te geven en te bedanken voor de inzet. Laat medewerkers weten hoe belangrijk ze zijn en dat je ze daarom waardeert. Ook naar klanten toe.
[sc:blue_quote text=”Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst.
— auteur onbekend
“]
Dit artikel is ook te lezen op [sc:112werkforum]